SOULA NOTOS
Recensies

Albums / Recensies / Recensie Comedyzone

Schateren op de Spoorzone

Lotte, een blond meisje in het publiek, blijkt een onverwachtse rode draad in de show. Wanneer ze, meer dan één keer en soms tot irritatie van de rest van de bezoekers, onintelligente opmerkingen blijft maken. “Ik snap ‘m niet!”, roept ze, waarna een van de comedians besluit zijn hele grap tergend langzaam opnieuw te vertellen. Ook de andere stand-uppers spelen hierop in door harde grappen te maken. Er wordt telkens een schepje extra grofheid bovenop de grappen gegooid. Schaterlachen vulden de zaal.

In Club Smederij op de Tilburgse Spoorzone draait het om huilen van het lachen. Donderdagavond was daar de eerste editie van ComedyZone. Stand-up comédienne Soula Notos voerde het publiek op komische wijze door een line-up met Eric van der Wouden (Culture Comedy Award), Onno Lolkema, Bram Martens en headliner Leon van der Zanden.Wanneer de eerste gasten de verduisterde fabriekshal binnendruppelen, bestellen ze een wijntje of speciaalbiertje aan de bar. Er zijn jongeren, maar ook mensen die wat meer op leeftijd zijn. Op de achtergrond is jazzy muziek te horen. Vlak voordat het programma begint, een uur later, durft een aantal bezoekers toch de stoelen op de bevreesde eerste rij te bezetten. Het lijkt er dan nog op dat niemand slachtoffer wil zijn van de harde grappen van de stand-up comedians.

Mistress of comedy
De Tilburgse Notos (foto rechts) opent de avond. De toon is meteen gezet wanneer ze de microfoon, die op hoogte van haar mannelijke collega’s hangt, een halve meter omlaag moet zetten zodat ze er zelf ook bij kan. Ze stelt zich voor als MC, Mistress of Comedy. Ze steekt de draak met Lotte uit het publiek, die weer iets te hard tegen haar buurvrouw praat: “Ik vond ‘m wél grappig!”

Notos, die de rol als rode draad met Lotte mag delen, kondigt als eerste Bram Martens aan als ‘ruwe, ongepolijste diamant uit de Brabantse klei’. Hij maakt grappen over zijn geboortestad Helmond en drijft de spot met Tilburgers. Hij deelt het leed van zijn sterilisatie met het publiek, dat blijkbaar toch een tikkeltje sadistisch is aangelegd.

Zelfspot
Van der Wouden overlaadt het publiek met een flinke dosis zelfspot. Hij vertelt over zijn treurig bestaan en hoe hij na een fietsongeluk ‘helemaal veranderd’ is: “Ik wil meer van de wereld zien, dus heb ik nu een digitaal zenderpakket voor mijn televisie afgesloten”, grapt hij op een droge toon. Ook bij Amsterdammer Lolkema ontbreekt het niet aan zelfspot. Hij vertelt over zijn luie kunstenaarsleven en de manier waarop zijn dochter per ongeluk ter wereld kwam. Hij steekt niks onder stoelen of banken.

Na een korte aankondiging en een geslaagde poging tot het opzwepen van het publiek door Notos, is Van der Zanden aan de beurt. Ook hij vertelt tijdens de show dat hij geboren is in Helmond. Hij imiteert ‘Steve d’n Bok’, de Helmondse bevroren-frikandellenvreter die toen Van der Zanden nog jong was veel respect kreeg.

‘Warm Brabants publiek’
Sylvie Veerman (45) geniet zichtbaar van de voorstelling. “Ik woon drie jaar in Tilburg en daarvoor woonde ik in Amsterdam. Toen ik daar woonde ging ik vaker naar comedyavonden. Ik hoorde via iemand die hier achter de bar werkt over ComedyZone”, vertelt ze. Niet alleen het publiek amuseert zich tijdens ComedyZone. Ook headliner Van der Zanden (foto rechts) had het naar zijn zin: “Het is een warm, fijn Brabants publiek. In Tilburg merk ik altijd dat mensen het ook écht een leuke avond willen hebben.”

Pilot
Het is de bedoeling dat ComedyZone iedere tweede donderdag van de maand wordt gehouden. Organisatrice Eva Vromans startte in december 2013 met Boiler Room Comedy, een soortgelijk concept op Strijp S in Eindhoven. Dit liep zo goed dat ze nu de stap naar Tilburg neemt. “We doen eerst een pilot van vier maanden, als dat goed loopt kunnen we er gewoon mee verder gaan”, laat Vromans weten. De eerste editie trok meteen 110 bezoekers. “Voor de eerste keer ben ik erg tevreden, de volgende keer hoop ik dat er nog meer mensen komen”, vertelt Vromans. “Ik heb een goed gevoel over de avond en het lijkt erop dat de gasten de avond goed ontvangen.” De volgende editie van ComedyZone is op donderdag 9 oktober om 20:30 uur. Dan is het aan Bas Birker en Alex Ploeg om het publiek te vermaken. Meer informatie staat op www.comedy-zone.nl.

Door emmaverbraak93 op 13-09-2014 @ 19:17 op Nieuwsredactie.net